Dear brothers and sisters, happy Sunday!
The Gospel of today’s liturgy (Lk 21:25-28, 34-36), first Sunday of Advent, speaks to us about cosmic upheavals and anxiety and fear in humanity. In this context, Jesus addresses a word of hope to His disciples: “Stand erect and raise your heads because your redemption is at hand” (v. 28). The Master's concern is that their hearts do not grow drowsy (cf. v. 34) and that they await the coming of the Son of Man with vigilance.
Jesus’ invitation is this: raise your head high and keep your hearts light and awake.
Indeed, many of Jesus’ contemporaries, faced with the catastrophic events they saw happening around them – persecutions, conflicts, natural disasters – are gripped by anxiety and think that the end of the world is coming. Their hearts are weighed down with fear. Jesus, however, wants to free them from present anxieties and false convictions, showing them how to stay awake in their hearts, how to read events from the plan of God, who works salvation even within the most dramatic events of history. That is why He suggests that they turn their gaze to Heaven to understand the things of earth: “Stand erect and raise your heads” (v. 28). It is beautiful… “Stand erect and raise your heads”.
Brothers and sisters, for us too Jesus’ recommendation is important: “Beware that your hearts do not become drowsy” (v. 34). All of us, in many moments of life, ask ourselves: what can I do to have a light heart, a wakeful heart, a free heart? A heart that does not let itself be crushed by sadness? And sadness is awful, it is awful. Indeed, it can happen that the anxiety, fears and worries about our personal lives or about what is happening in the world today weigh down on us like boulders and throw us into discouragement. If worries weigh down our hearts and induce us to close in on ourselves, Jesus, on the contrary, invites us to lift up our heads, to trust in His love that wants to save us and that draws close to us in every situation of our existence, He asks us to make room for Him in order to find hope again.
And so, let us ask ourselves: is my heart weighed down by fear, worries and anxieties about the future? Do I know how to look at daily events and the vicissitudes of history with God’s eyes, in prayer, with a broader horizon? Or do I let myself be overcome by despondency? May this Advent season be a precious opportunity to lift our gaze to Him, who lightens our hearts and sustains us on our way.
Let us now invoke the Virgin Mary, who even in times of trial was ready to accept God’s plan.
To read the full message from Pope Francis, click here (En).
¡Queridos hermanos y hermanas, buen domingo!
El Evangelio de la liturgia de hoy (Lc 21,25-28.34-36), primer domingo de Adviento, nos habla de trastornos cósmicos y de angustia y miedo en la humanidad. En este contexto Jesús dirige a sus discípulos una palabra de esperanza: «Tengan ánimo y levanten la cabeza, porque está por llegarles la liberación» (v. 28). La preocupación del Maestro es que sus corazones no se apesadumbren (cfr v. 34) y que esperen vigilantes la venida del Hijo del hombre.
La invitación de Jesús es esta: levantar la cabeza hacia lo alto y tener el corazón ligero y despierto.
En efecto, muchos contemporáneos de Jesús, ante los eventos catastróficos que ven acaecer a su alrededor – persecuciones, conflictos, calamidades naturales –, son embargados por la angustia y creen que está por llegar el fin del mundo. Tienen el corazón pesado por el temor. Pero Jesús quiere liberarlos de las angustias presentes y de las falsas convicciones, indicando cómo estar prevenidos en el corazón, como leer los eventos a partir del proyecto de Dios, que actúa la salvación también dentro de las circunstancias más dramáticas de la historia. Por esto les sugiere dirigir la mirada hacia el Cielo para entender las cosas de la tierra: «levántense y alcen la cabeza» (v. 28). Es bello… «levántense y alcen la cabeza.
Hermanos y hermanas también para nosotros es importante el consejo de Jesús: «Que sus corazones no se apesadumbren (v. 34). Todos nosotros, en tantos momentos de la vida, nos preguntamos: cómo hacer para tener un corazón “ligero”, ¿un corazón despierto, libre? ¿Un corazón que no se deja aplastar por la tristeza? La tristeza es fea… Es fea. De hecho, puede pasar que las ansias, los miedos y los afanes por nuestra vida personal o por todo lo que hoy acontece en el mundo, pesen como rocas sobre nosotros y nos empujen al desánimo. Si las preocupaciones cargan al corazón y nos inducen a encerrarnos en nosotros mismos, Jesús nos invita en cambio a levantar la cabeza, a confiar en su amor que nos quiere salvar y que se hace cercano en cada situación de nuestra existencia, a hacerle espacio para volver a encontrar la esperanza.
Y, entonces, preguntémonos: mi corazón está cargado por el miedo, por las preocupaciones, ¿por las ansias en el futuro? Sé observar los eventos cotidianos y las circunstancias de la historia con los ojos de Dios, en la oración, ¿con un horizonte más amplio? ¿O más bien me dejo tocar por el desánimo? Que este tiempo de Adviento sea una ocasión preciosa para levantar la mirada hacia Él, que aligera el corazón y nos sostiene en el camino.
Ahora invoquemos a la Virgen María, que también en los momentos de prueba ha estado lista a acoger el proyecto de Dios.
Para leer el mensaje completo del Papa Francisco, haga clic aquí (Sp).
The Advent season is a time of preparation that directs our hearts and minds to Christ’s second coming at the end of time and to the anniversary of Our Lord’s birth on Christmas. From the earliest days of the Church, people have been fascinated by Jesus’ promise to come back. But the scripture readings during Advent tell us not to waste our time with predictions. Advent is not about speculation. Our Advent readings call us to be alert and ready, not weighted down and distracted by the cares of this world (Lk 21:34-36). Like Lent, the liturgical color for Advent is purple since both are seasons that prepare us for great feast days. Advent also includes an element of penance in the sense of preparing, quieting, and disciplining our hearts for the full joy of Christmas.
Advent calls us not only to look back in grateful contemplation of Christ’s first coming, but it also calls us to look forward in preparation for His Second Coming. Advent is a time to reset and regroup, to repent over any misplaced priorities, to turn our minds and hearts back to God while we still have time. We do so not out of fear or guilt, but rather, out of gratitude for Love Incarnate lying in a manger bed.
Our lives are a gift. This holy season is a gift. Let us recommit to living the stewardship way of life. Love came down to us as a Baby. And He is coming again. Be watchful!
El Adviento nos llama no sólo a mirar hacia atrás en una contemplación agradecida de la primera venida de Cristo, sino que también nos llama a mirar hacia adelante en preparación para su segunda venida. El Adviento es un tiempo para reiniciar y reagruparnos, para arrepentirnos de cualquier prioridad equivocada, para volver nuestra mente y nuestro corazón a Dios mientras todavía tenemos tiempo. No lo hacemos por miedo o culpa, sino más bien por gratitud por el Amor Encarnado acostado en un pesebre.
Nuestras vidas son un regalo. Esta temporada santa es un regalo. Volvamos a comprometernos a vivir el estilo de vida de mayordomía. El amor nos llegó como un bebé. Y Él vendrá otra vez. ¡Esté atento!
Additional resources for preparing oneself for celebrating the Sacrament of Penance may be found on our Sacrament of Reconciliation page.
Se pueden encontrar recursos adicionales para prepararse para la celebración del Sacramento de la Penitencia en en nuestra página del
Sacramento de la Reconciliación.
If you would like to make your Christmas donation online, please click the picture above. Thank you for being a blessing to the Presentation of the Blessed Virgin Mary Catholic Church!
Happy Advent! This season of waiting and preparation is just what we need in order to joyfully welcome the Lord at Christmas.
In Holy Scripture we hear of - “a just shoot” - a tender shoot sprouting, rising, promising new life. Jesus is the true “just shoot.”
In the midst of all the busyness, we are invited to embrace a sense of peaceful waiting and joyful expectation during the season of Advent. We are called to “prepare the way of the Lord” deep within our hearts. Jesus, the “just shoot,” can give us the grace and mercy to acknowledge our sinfulness and our anxieties and to bring them to him for healing and forgiveness as we prepare for his coming. Let us place our trust in Jesus throughout this Advent Season. Let us meet him wherever we are in life, and may we be led to experience a more profound sense of surrender as we prepare for Christmas!
This fundamental sense of surrender is necessary as we prepare and remember Jesus’ his first coming at Christmas and anticipate his promised Second Coming! In order to surrender, we must prayerfully and joyfully desire that “God’s will be done” and not ours’.
Recently, I was reminded of this when I came across a reflection on the need to prepare for Advent. The reflection entitled: “Waiting on God with a Surrendered Heart,” posed the following question: “So how do we get to that place of surrender?” It went on to explain:
“It begins with our first yes to the Lord, the first time we intentionally give our lives to him and decide to follow him. At that moment, we might be fearful, not knowing what the Lord will ask of us or what we will have to face. But as we experience his love for us, and our love for him grows, we are better able to hand over to him control of our lives. That’s because we have learned to trust him and have become more confident that he knows what’s best for us even when something doesn’t seem to make sense to us.”
This act of surrender begs us to reflect on Mary’s great surrender - her fiat. It is her fiat that sets the tone for the season of Advent. She is our model. Her role is always to help us prepare for the coming of the Lord. Her surrendering to God’s will throughout her life was not easy. We know that her most difficult moment of surrender was on Good Friday as she stood at the foot of the cross and witnessed Jesus’ suffering and death on Mount Calvary. But her perseverance, and her trust in God and his promises, resulted in the joy of being reunited with her glorified and risen Son on Easter Sunday!
Promises given! Promises fulfilled! That is the way of Our Merciful God and Father! He has not abandoned us. He continues to offer us peace and reconciliation found in the Gift - his Son, the “just shoot,” promising life - eternal life! So, brothers and sisters, let us await the Coming of the Lord with a surrendered heart.
Maranatha! Come Lord Jesus!
Wishing, one and all, a grace-filled Advent Season!
Bishop Cotta
Strengthen Your Hearts
Happy New Year! Today is the first day of the new liturgical year, and that is why today we hear a Gospel reading from the Gospel of Luke. We will hear readings from Luke almost every Sunday during the coming year. Today’s Gospel is similar to the one we heard last Sunday from the Gospel of Mark. They are similar because they are slightly different versions of the great discourse that Jesus gave just before his passion. Just before the temple of his body would be destroyed, Jesus spoke about how the Jerusalem Temple would be destroyed, and about how things would be set aright when he would return: both at the end of time and during the time of the church, which is the new temple. The version written by St. Luke is slightly different (cf. Luke 21:25–36). Luke was a physician, and perhaps that is why he included certain anatomical words. He is the only Gospel writer who was careful to include the things Jesus said about how we should take care of our body parts, especially the HEART. Luke recalled the words that Jesus spoke about what we should do when he comes again: “. . . Stand erect and raise your heads because your redemption is at hand. . . . Beware that your hearts do not become drowsy from carousing and drunkenness . . .” St. Luke the doctor, and Jesus the Divine Physician, are very concerned about our well-being. We should stand up straight and hold our heads high because we are God’s beloved children. We should have a healthy heart. Drunkenness and debauchery can contribute to “kardiai barēthōsin,” which is Greek for “bloated heart.” Perhaps it is similar to the feeling we have after eating too much on Thanksgiving Day! But what it really means is that we must avoid a kind of cardio-schlerosis which paralyzes our hearts! Various Bibles translate this word variously as “overcharged”, “weighed down”, “dulled”, and “depressed”. Our hearts must be free of earthly cares if we want to be “light-hearted.” At the end of time, those who do not have strong, loving hearts will feel weak and fearful: “People will die of fright in anticipation of what is coming upon the world.” Jesus warns us to make ourselves strong: “Be vigilant at all times and pray that you have the strength to escape the tribulations that are imminent and to stand before the Son of Man.”
Soon we will begin the new year 2025, which Pope Francis has declared to be a “Jubilee of Hope.” With our minds and hearts focused on Christ, we can look forward optimistically to the new year and whatever it will bring. Here at Presentation of the Blessed Virgin Mary Parish, we are not afraid because we are strengthened by the love of the Hearts of Jesus and Mary!
Conceiving Hope for Humanity
In this second Sunday of Advent, we now begin to hear the voice of John the Baptist, the patron saint of Advent, crying out in the wilderness: “Prepare the way of the Lord, make straight his paths... the rough ways shall be made smooth, and all flesh shall see the salvation of God.” (Luke 3:4-6) God was beginning to work when John was conceived and born and appeared proclaiming this message of hope for humanity. Today is al-so December 8, the day of the conception of the other patron saint of Advent, the Immaculately conceived Virgin Mary (celebrated Dec. 9 this year since the feast day fell on Sunday). When Our Lady was conceived, it was the real begin-ning of hope for humanity. All flesh began to see the salvation of God. For the first time since the fall, a human person appeared in the flesh totally without sin. She was as pure and immaculate as Adam and Eve had been in the garden of para-dise before their fall from grace. Even more than that, she was “full of grace”, which meant that she was created as a kind of paradise which attracted God himself to enter and dwell therein. She is the meeting ground between God and human flesh. She is where salvation began.
St. Maximilian Kolbe spent his life asking the question: “Who are you, O Immaculata?” He en-tered deeply and invited others to enter into the garden of paradise which is devotion to Our Lady. His life was cut short by the Nazis at Auschwitz, but during his short lifetime he wrote beautiful things about the Immaculate Conception of Mary. He was a Franciscan priest who learned from St. Francis of Assisi that Mary was the “spouse of the Holy Spirit.” The Holy Spirit chose her and descended upon her so that she “conceived by the Holy Spirit.” St. Maximilian went further to say that Mary is not only united with the Holy Spirit but that the Holy Spirit uses her for his purposes. He calls her a “quasi-incarnation of the Holy Spirit”. She is not God. The Holy does not actually become incarnate in her, but the Holy Spirit moves and works through her. We might wonder why the Holy Spirit does not seem to appear in the world in the same way that Christ has shown himself to numerous saints in private revelations. However, the Blessed
Virgin Mary has appeared many times to give comfort and guidance to humanity. Perhaps this is the Holy Spirit using his spouse to do that work of the Holy Spirit who is our comforter and guide. St. Maximilian says that she is a reflection of the Holy Spirit whom he calls “the uncreated Immacu-late Conception” because he is the fruit of the love between the Father and the Son. In the creed, we say that the Holy Spirit “proceeds from the Father and the Son.” Here are words from St. Maximilian about the union between Mary and the Holy Spirit: “What kind of union is this? It is above all interior; it is the union of her very being with the being of the Holy Spirit. The Holy Spirit dwells in her, lives in her, from the first instant of her existence, and he will do so always, through-out eternity… This uncreated Immaculate Con-ception conceives divine life immaculately in the soul of Mary, his Immaculate Conception. The virginal womb of her body, too, is reserved for him who conceives there... the divine life of the God-Man.”
Saint Maximilian beautifully describes he idea that in Mary we find the intersection of heaven and earth: “In the union of the Holy Spirit with her, not only does love bind these two beings, but the first of them [the Holy Spirit] is all the love of the Most Holy Trinity, while the second [the Blessed Virgin Mary] is all the love of creation, and thus in that union heaven is joined to earth, the whole heaven with the whole earth, the whole of Uncreated Love with the whole of created love: this is the vertex of love.”
Today and tomorrow, therefore, and throughout the time of Advent, we have time to ponder the wonderful message that is proclaimed by the two patron saints of Advent: that there is hope for humanity! “All flesh shall see the salvation of God!”
“Shout for joy, O daughter Zion! Sing joyfully, O Israel! Be glad and exult with all your heart, O daughter Jerusalem,” (Zeph. 3:14).
These are the first words of the first reading for today’s Mass, and the other
readings also repeat the words “joy” and “rejoice”, because this Sunday is “Gaudete Sunday.” This “Joyful Sunday,” in the middle of the penitential season of Advent, is a reminder that we should be joyful while we prepare for the Lord’s coming. In this Old Testament reading, the people of God are given the symbolic names which are feminine: “O daughter Zion,” and “O daughter Jerusalem.” This is because the Bible often speaks of God as a bridegroom who loves his people as a husband loves his bride. In the New Testament the church is called “the bride of Christ” (Eph. 5:25ff, Rev. 21:2) and “mother church” (Gal. 4:26). That is why St. Paul tells us to be joyful: “Rejoice in the Lord always. I shall say it again: rejoice!”
There is great joy in reflecting on the words of hope that we find in the Old Testament and the New Testament. We all need to become more familiar with the Bible. One way to do this is to read the entire Bible in a year. I would like to invite everyone in our parish to begin on January 1, 2025, to use the “Bible in a Year Podcast” which will help us to do this. Together we can read and hear the entire bible during the Jubilee Year 2025! It only takes about twenty minutes per day to listen to Father Michael Schmitz read and explain each section of the Bible.
You can find the Bible in a Year (BIAY) in any podcast app. You can also download the Ascension Press App for free and listen to it on that app. The optional companion to the BIAY is available on Ascension Press and Amazon. We encourage you to join others in small groups to discuss the readings for the week. There will be two BIAY discussion groups available at the parish — dates and times to be determined, but you are welcome to host your own small group. Scan the QR code with your phone to download the Ascension App or go to:
https://media.ascensionpress.com/category/ascension-podcasts/bibleinayear/.
Not yet on FORMED?
May God bless you during this special season!
ROOTED
This new 22-episode series guides Catholics through a daily Advent reflection using the Jesse Tree model traditionally practiced by families. Each seven-minute episode introduces the ancestors of Jesus Christ, shares a Scripture passage, and offers an engaging, practical reflection.
Hosted by Dr. Scott Hefelfinger, Rooted helps viewers apply the passage and related teachings to each day of Advent, guided by the Church’s teaching.
ADORE - ADVENT REFLECTIONS WITH FR. JOHN BURNS
The Advent season is filled with opportunity. Possibility of living a deeper life and living a fuller life. Join Fr. John Burns as he guides us to draw more deeply into the heart and life into the life that God has intiving us to through Advent.
Adventure and enter more profoundly into the season as we undertake the journey of the heart as we change and pilgrimage as a family of God.
ADVENTUS - A SPIRITUAL PILGRIMAGE
On behalf of the Augustine Institute, we are offering Adventus: A Spiritual Pilgrimage to everyone this Advent and Christmas Season. In light of the separation we face as communities, this special documentary allows Catholics all around the world to unite and make a spiritual pilgrimage to the Holy Land to see the places associated with Christ’s Birth.
FORGIVEN - THE TRANSFORMATIVE POWER OF CONFESSION
The season of Advent is a perfect time for spiritual renewal through encountering God’s mercy in the Sacrament of Reconciliation.
In this series, participants will discover the merciful way that God seeks us out when we have sinned and calls us back to himself. They will examine the sacrament from the perspective of both the priest and the penitent, and they will explore the scriptural foundation of the sacrament.
¡Feliz Adviento! Este tiempo de espera y preparación es justo lo que necesitamos para recibir con alegría al Señor en Navidad.
En las Sagradas Escrituras se habla de "un retoño justo", un retoño tierno que brota crece y promete una nueva vida. Jesús es el verdadero "brote justo".
En medio de todo el ajetreo, estamos invitados a abrazar un sentido de espera pacífica y expectativa gozosa durante la temporada de Adviento. Estamos llamados a "preparar el camino del Señor" en lo profundo de nuestros corazones. Jesús, el "brote justo", puede darnos la gracia y la misericordia para reconocer nuestra pecaminosidad y nuestras ansiedades y llevarlas a él para sanación y perdón mientras nos preparamos para su venida.
Depositemos nuestra confianza en Jesús a lo largo de este tiempo de Adviento. ¡Encontrémoslo dondequiera que estemos en la vida, y que seamos guiados a experimentar un sentido más profundo de entrega mientras nos preparamos para la Navidad!
Este sentido fundamental de entrega es necesario mientras nos preparamos y recordamos la primera venida de Jesús en Navidad y anticipamos su prometida segunda venida. Para poder entregarnos, debemos desear con oración y gozo que "se haga la voluntad de Dios" y no la nuestra.
Recientemente, me acordé de esto cuando me encontré con una reflexión sobre la necesidad de prepararse para el Adviento. La reflexión titulada: "Esperar en Dios con un corazón entregado", planteó la siguiente pregunta: "¿Y cómo llegamos a ese lugar de entrega?" Continuó explicando:
"Comienza con nuestro primer sí al Señor, la primera vez que le entregamos intencionalmente nuestra vida y decidimos seguirlo. En ese momento, podríamos tener miedo, sin saber qué nos pedirá el Señor o qué tendremos que afrentar. Pero a medida que experimentamos su amor por nosotros, y nuestro amor por él crece, somos más capaces de entregarle el control de nuestras vidas. Esto de debe a que hemos aprendido a confiar en él y tenemos más confianza en que él sabe lo que es mejor para nosotros, incluso cuando algo no parece tener sentido para nosotros".
Este acto de entrega nos invita a reflexionar sobre la gran entrega de María, su fiat. Es su fiat la que marca el tono de la temporada de Adviento. Ella es nuestra modelo. Su papel es siempre ayudarnos a prepararnos para la venida del Señor. Su entrega a la voluntad de Dios a lo largo de su vida no fue fácil. Sabemos que su momento de entrega más difícil fue el Viernes Santo, cuando estuvo al pie de la cruz y fue testigo del sufrimiento y la muerte de Jesús en el Monte Calvario. Pero su perseverancia y su confianza en Dios y en sus promesas dieron como resultado la alegría de reunirse con su Hijo glorificado y resucitado el domingo de Pascua.
¡Promesas hechas! ¡Promesas cumplidas! ¡Ése es el camino de nuestro Dios Y padre Misericordioso! Él no nos ha abandonado. Él continúa ofreciéndonos paz y la reconciliación que se encuentran en el Don, su Hijo, el "brote justo", que promete la vida, ¡la vida eterna! Así que, hermanos y hermanas, esperemos la Venida del Señor con un corazón entregado.
¡Maranatha! ¡Ven, Señor Jesús!
¡Deseando, todos y cada uno, un tiempo de Adviento lleno de gracia!
Obispo Cotta
¡Fortalezcan Sus Corazónes!
¡Feliz Año Nuevo! Hoy es el primer día del nuevo año litúrgico, y por eso escucharemos hoy una lectura del Evangelio del Evangelio de Lucas. Escucharemos lecturas de Lucas casi todos los domingos durante el próximo año. El evangelio de hoy es similar al que escuchamos el domingo pasado del evangelio de Marcos. Son similares porque son dos versiones del gran discurso que Jesús pronunció poco antes de su pasión. Poco antes de que la muerte del “templo de su cuerpo”, Jesús habló de la destrucción del templo de Jerusalén y también habló de la restauración de las cosas por medio de su venida gloriosa: tanto al final del mundo como también durante el tiempo de la iglesia, que es “el templo nuevo.” La versión escrita por San Lucas es ligeramente diferente (cf. Lucas 21: 25–36). Luke era médico, y quizás por eso incluyó ciertas palabras anatómicas. Él es el único evangelista que incluyó cuidadosamente las palabras anatómicas pronunciadas por Jesús. En particular quiso escribir lo que Jesús dijo del CORAZÓN. En el Evangelio según San Lucas, Jesús dice lo que debemos hacer con el cuerpo cuando el regrese: “pongan atención y levanten la cabeza, porque se acerca la hora de su liberación. Estén alerta, para que los vicios, con el libertinaje, la embriaguez y las preocupaciones de esta vida no entorpezcan su corazón…” El médico San Lucas y el Divino Médico Jesús están muy preocupados por nuestro bienestar. Debemos mantenernos derechitos y mantener la cabeza en alto, porque somos hijos amados de Dios. Debemos tener un corazón sano. La embriaguez y el libertinaje pueden contribuir a “kardiai barēthōsin”, que en griego significa “corazón hinchado”. ¡Quizás sea similar a la sensación que tenemos después de comer demasiado el Día de Acción de Gracias! Pero lo que realmente significa es que debemos evitar una especie de cardioesclerosis que paraliza nuestros corazones. Varias Biblias traducen esta palabra de diversas maneras, por ejemplo: “sobrecargado”, “abrumado”, “embotado”, “deprimido”. El corazón debe ser libre de preocupaciones terrenales, para que sea “fuerte para amar”. Al final de los tiempos, aquellos que no tienen corazón fuerte se sentirán débiles y temerosos: “La gente se morirá de espanto con sólo pensar en lo que va a caer sobre la humanidad…” Jesús nos anima a ser fuertes: “Estén vigilando y orando en todo momento, para que tengan la fuerza para escapar de las tribulaciones que son inminentes y estar de pie ante el Hijo del Hombre…”
Se está acercando el nuevo año 2025 que el Papa Francisco ha declarado como “Año Jubilar de la Esperanza”. Con nuestras mentes y corazones enfocados en Jesucristo, podemos esperar con optimismo el nuevo año y todo lo que traerá. Aquí en la Parroquia de la Presentación de la Virgen Mary, no tenemos miedo ¡porque somos fortalecidos por el amor de los Corazones de Jesús y María!
Concibiendo la Esperanza para la Humanidad
¡En este segundo domingo de Adviento, comenzamos a escuchar la voz de Juan el Bautista, el patrón del Adviento, clamando en el desierto: “Preparen el camino del Señor, enderecen sus senderos... los caminos ásperos serán allanados, y toda carne verá la salvación de Dios.” (Lucas 3:4–6) Dios comenzó a actuar cuando Juan fue concebido, nació y apareció proclamando este mensaje de esperanza para la humanidad. Hoy también es 8 de diciembre, el día de la concepción de la otra patrona del Adviento, la Virgen María concebida sin pecado (celebrado este año el 9 de diciembre, ya que la solemnidad cayó en domingo). Cuando Nuestra Señora fue concebida, comenzó verdaderamente la esperanza para la humanidad. Toda carne comenzó a ver la salvación de Dios. Por primera vez desde la caída, apareció una persona humana en la carne totalmente libre de pecado. Era tan pura e inmaculada como lo habían sido Adán y Eva en el jardín del paraíso antes de su caída de la gracia. Aún más, estaba “llena de gracia”, lo que significaba que fue creada como una especie de paraíso que atrajo a Dios mismo para entrar y habitar en ella. Ella es el punto de encuentro entre Dios y la carne humana. En ella comenzó la salvación.
San Maximiliano Kolbe dedicó su vida a reflexionar sobre la pregunta: “¿Quién eres, oh Inmaculada?” Él profundizó en este misterio e invitó a otros a entrar en el jardín del paraíso que es la devoción a Nuestra Señora. Su vida fue truncada por los nazis en Auschwitz, pero durante su breve existencia escribió cosas hermosas sobre la Inmaculada Concepción de María. Fue un sacerdote franciscano que aprendió de San Francisco de Asís que María era la “esposa del Espíritu Santo”. El Espíritu Santo la eligió y descendió sobre ella para que “concibiera por obra del Espíritu Santo.”
San Maximiliano fue aún más lejos al afirmar que María no solo está unida al Espíritu Santo, sino que el Espíritu Santo la utiliza para cumplir sus propósitos. La llama una “casi encarnación del Espíritu Santo”. No es Dios. El Espíritu Santo no se encarna realmente en ella, pero el Espíritu Santo se mueve y obra a través de ella. Podríamos preguntarnos por qué el Espíritu Santo no parece manifestarse en el mundo de la misma manera en que Cristo se ha mostrado a numerosos santos en revelaciones privadas. Sin embargo, la Santísima Virgen María ha aparecido muchas veces para dar consuelo y guía a la humanidad. Quizás este sea el Espíritu Santo usando a su esposa para realizar esa obra de consuelo y guía que le corresponde como nuestro Consolador. San Maximiliano dice que ella es un reflejo del Espíritu Santo, a quien él llama “la Inmaculada Concepción no creada”, porque es fruto del amor entre el Padre y el Hijo. En el credo, decimos que el Espíritu Santo “procede del Padre y del Hijo”. Aquí están las palabras de San Maximiliano sobre la unión entre María y el Espíritu Santo:
“¿Qué tipo de unión es esta? Es, sobre todo, interior; es la unión de su ser mismo con el ser del Espíritu Santo. El Espíritu Santo mora en ella, vive en ella, desde el primer instante de su existencia, y lo hará siempre, por toda la eternidad… Esta Inmaculada Concepción no creada concibe la vida divina inmaculadamente en el alma de María, su Inmaculada Concepción. El vientre virginal de su cuerpo también está reservado para aquel que concibe allí… la vida divina del Dios-Hombre.”
San Maximiliano describe bellamente la idea de que en María encontramos la intersección del cielo y la tierra: "En la unión del Espíritu Santo con ella, no solo el amor une a estos dos seres, sino que el primero [el Espíritu Santo] es todo el amor de la Santísima Trinidad, mientras que la segunda [la Santísima Virgen María] es todo el amor de la creación, y así, en esa unión, el cielo se une a la tierra, todo el cielo con toda la tierra, todo el Amor no creado con todo el amor creado: este es el vértice del amor."
Hoy y mañana, por tanto, y durante todo el tiempo de Adviento, tenemos la oportunidad de reflexionar sobre el maravilloso mensaje proclamado por los dos patronos del Adviento: ¡hay esperanza para la humanidad! “¡Toda carne verá la salvación de Dios!”
“Canta, hija de Sión, da gritos de júbilo, Israel, gózate y regocíjate de todo corazón, Jerusalén” (3:14).
Estas son las primeras palabras de la primera lectura de la Misa de hoy, y las otras lecturas también repiten las palabras “alegría” y “regocíjate”, porque este domingo es el “Domingo de Gaudete”. Tenemos este "Domingo de la Alegría" en medio del tiempo penitencial de Adviento porque Se nos acerca el dia de la celebracion de la Navidad del Señor. En esta lectura del Antiguo Testamento, Se mencionan varios nombres simbólicos que son femeninos: “Oh hija de Sión”, “Oh hija de Jerusalén”. Esto se debe a que la Biblia a menudo habla de Dios como un esposo que ama a su pueblo como un esposo ama a su esposa. En el Nuevo Testamento, la iglesia es llamada “La esposa de Cristo” (Ef. 5:25ss, Apoc. 21:2) y “a madre iglesia” (Gál. 4:26). Por eso San Pablo nos dice que debemos estar alegres: "Regocíjense en el Señor siempre. Lo repetiré: ¡regocíjense!”
Hay una gran alegría al reflexionar sobre las palabras de esperanza que encontramos en el Antiguo y el Nuevo Testamento. Todos necesitamos familiarizarnos más con la Biblia. Una manera de hacerlo es leyendo toda la Biblia en un año. Me gustaría invitar a todos en nuestra parroquia a comenzar el 1 de enero utilizando el “Podcast de la Biblia en un Año”, que nos ayudará a lograrlo. ¡Juntos podemos leer y escuchar toda la Biblia durante el Año Jubilar 2025! Solo se necesitan unos veinte minutos al día para escuchar al Padre Michael Schmitz leer y explicar cada sección de la Biblia.
Puedes encontrar Biblia en un Año (BEUA) en cualquier aplicación de podcasts. También puedes descargar la aplicación de Ascension Press de forma gratuita y escuchar el contenido directamente en la app. El complemento opcional para el programa BEUA está disponible en Ascension Press y Amazon. Te animamos a unirte a otros en pequeños grupos para discutir las lecturas de la semana. Habrá dos grupos de discusión sobre BEUA disponibles en la parroquia (las fechas y horarios están por determinar), pero también eres bienvenido a organizar tu propio grupo pequeño. Escanea el código QR con tu teléfono para descargar la aplicación de Ascension o visita:
https://media.ascensionpress.com/category/ascension-podcasts/bibleinayear/.
¡Disfruta de FORMED de manera fácil y gratuita!
¡Que Dios los bendiga durante esta temporada especial!
REFLEXIONES DE ADVIENTO
¿Cómo te estás preparando para la Navidad?
Este Tiempo de Adviento, enriquece tu oración diaria caminando con el P. Luis Granados en un viaje de renovación, para preparar tu corazón a la venida de Cristo.
Cada día de Adviento, el P. Luis Granados te ayudará a encontrar el verdadero significado de esta temporada y sus ricas tradiciones, así como también ofrecerá consejos prácticos y valiosas lecciones para que este Adviento lo vivas de manera especial.
REFLEXIONES DIARIAS DE ADVIENTO EN ESPAÑOL PARA NIÑOS
Los niños disfrutarán de los videos de Adviento del Hermano Zeferino todos los días durante el Adviento.
¡El hermano Zeferino nos guía en un viaje diario en esta especial celebración estacional de la venida del Señor! Con meditaciones, oraciones y actividades sugeridas para mantener nuestro enfoque en Cristo esta Navidad.
JUAN DIEGO, EL MENSAJERO DE GUADALUPE
Es la verdadera historia en la que Nuestra Señora de Guadalupe escogió a un héroe como protagonista de un hermoso milagro que unió diversas razas y que cambió el curso de la historia.
En 1531 Juan Diego se encontraba atrapado entre dos mundos, el de los conquistadores españoles y el de su propio origen azteca. Por su gran fe y por su profunda estima a su gente, Juan Diego pidió auxilio a Jesús y María para unir a su pueblo. La respuesta a las oraciones de Juan Diego, es uno de los más importantes eventos en la historia de América.
PERDONADO: EL PODER TRANSFORMADOR DE LA CONFESIÓN
Perdonado: El Poder Transformador de la Confesión explora la gracia y sanación que se otorgan en la Confesión y muestra cómo es que este sacramento de misericordia revela la profundidad y la abundancia del amor de Dios. Contemplando la revelación de la misericordia de Dios en las Sagradas Escrituras y haciendo un examen detallado del Rito en sí, la serie Perdonado manifiesta la invitación de Dios a cada uno de nosotros para que experimentemos Su amor indescriptible en el Sacramento de Reconciliación.
Parish School:
1635 W. Benjamin Holt Drive, Stockton, CA 95207
Phone: (209) 472-2140
Fax: (209) 320-1515